Árpád Érsek: Nový most cez Dunaj si vyžaduje aj prístupové cesty

Érsek Árpád
Pri čítaní správy na maďarskom spravodajskom portáli MTI som s radosťou konštatoval, že zo zdrojov CEF (Nástroj na prepájanie Európy) a so spolufinancovaním maďarskej a slovenskej strany sa podarí získať sumu, ktorú si vyžaduje postavenie komárňanského mostu cez Dunaj. Nový cestný most (aj pre chodcov a cyklistov) môže byť postavený západne od slovenského a maďarského Komárna, asi 200 metrov od dnešného železničného mostu. Most bude mať nosnosť, ktorá umožní aj prejazd ťažkých nákladných áut – informuje správa.

Štipkou smútku v radosti je iba to, že Robert Fico a Viktor Orbán sa ešte v októbri 2012 v Mlynkoch (Pilisszentkereszt) dohodli  o výstavbe cestných mostov na spoločnom, slovensko-maďarskom úseku hranice. Pripomínam oduševnenú reakciu štátneho tajomníka (pre zahraničnú politiku a zahraničný obchod) úradu predsedu vlády MR: 2016-2017 sa zdá byť reálnym termínom, keď už bude fungovať preprava na novom dunajskom moste medzi maďarským a slovenským Komárnom... Vtedajšia dohoda predsedov vlád hovorila aj o začatí výstavby dvoch mostov cez Ipeľ (Pásztó, Chľaba). Boli dostupné aj zdroje EÚ, ale z tejto dohody sa dodnes nič nezrealizovalo. O príčinách som písal už viackrát. Nechcem byť zádrapčivý, uvedené spomínam iba preto, lebo aj ten dlho očakávaný komárňanský most má viac ako ročný sklz.             

Teraz sa zdá, že sa veci konečne pohli. Maďarská strana čoskoro vypíše medzinárodný tender na dodávateľa stavby a budúci rok sa môže začať stavať most. Je najvyšší čas, aby aj slovenská strana rozhodla o trasovaní a parametroch našich prístupových ciest. Keď premeškáme vhodný čas, môže nastať katastrofálna situácia, ktorá bude znamenať, že trasa nákladnej dopravy, ktorá smeruje do Nových Zámkov (kamióny a nákladné autá), a ktorá bude používať nový most, v konečnom dôsledku bude viesť cez mesto, čo by malo zjavne vážne následky. Ideálnym riešením by bolo, keby sa čo najrýchlejšie pokračovalo vo výstavbe cesty R7 zo smeru Holice a sem by mohla byť presmerovaná tranzitná doprava z Maďarska. Keby sa to uskutočnilo, na dlhší čas by to znamenalo riešenie dopravy na hlavných ťahoch  Žitného ostrova. Musíme si uvedomiť, že na druhej strane hranice sú na tom už teraz lepšie, lebo časť prístupových ciest je už hotová: diaľnica M1 funguje už niekoľko rokov a je hotová aj obojsmerne dvojprúdová rýchlostná cesta M15 medzi  Rajkou a Mosonmagyaróvárom.  Príslušné slovenské orgány by mali zaradiť vyššiu rýchlosť. Minimálne by sa malo začať s výstavbou obchádzkovej trasy okolo Komárna, ale ani výstavba rýchlostnej cesty R7 by nemala byť stále posúvaná.  Na túto skutočnosť som už niekoľkokrát upozornil a budem v tom pokračovať aj naďalej. Ako  poslanec Národnej rady, aj spolu s kolegami urobíme všetko čo sa dá, aby sa vec výstavby nového mostu cez Dunaj, ako aj výstavba prístupových ciest nikde nezasekla, a aby sa z plánov čo najskôr stala skutočnosť.  

 

Zdielať: