Tibor Bastrnák: Chlieb a hry

Už starí rímski cisári vedeli, že ľuďom treba dať chlieb a hry. Sýty ľud pod blahosklonným dohľadom vrchnosti na čestných tribúnach sa mohol zabávať a stávkovať na prežitie niekoľkých gladiátorov, ktorí sa odušu tĺkli dolu v aréne. Inšpirovaný týmto príkladom rímskych cisárov premiér Fico koncom júla skontroloval priamo na poliach úrodu pšenice, uistil sa, že národ bude mať dostatok chleba, a už od 1. septembra pre nás zorganizoval začiatok veľkolepej ľudovej zábavy v podobe Národnej pokladničnej lotérie. Kým päť miliónov Slovákov bude denodenne zo všetkých svojich nákupov nekompromisne naháňať bločky z elektronických pokladní, vláda si mädlí ruky a teší sa, že lepším výberom DPH dostane viac peňazí do štátnej pokladne.
Vláda očakáva, že si všetci z každého nákupu vyžiadame  pokladničný doklad, zaregistrujeme si ho a už budeme len čakať na výhru. Štát chce rozdávať na výhrach mesačne 120 tisíc eur, pričom najväčšia výhra bude 10 tisíc eur. Podobný projekt nefunguje zatiaľ v žiadnej krajine Európskej únie. V Gruzínsku, kde si od začiatku minulého roku vyskúšali rovnakú lotériu, sa preukázal jej pozitívny vplyv na výber dane len v počiatočnom období. Potom sa stal projekt pre štátnu pokladnicu stratovým. Jedinou krajinou, kde zaznamenal úspech, je Taiwan, kde sa každé dva mesiace hrá o výhry od 5 do 260 tisíc eur. 
Bločková lotéria je príkladom toho, kam až je vláda schopná zájsť len preto, aby sa vyhla systémovému a zmysluplnému boju proti daňovým únikom a pritom na verejnosti budila zdanie, že usilovne koná. Dnes ešte nikto nevie, aký bude celkový efekt tejto lotérie, ale vláda koncom augusta odsúhlasila už ďalším piatim vyvoleným firmám investičné stimuly v sume 15 miliónov eur. Vôbec ju netrápi, že v návrhu štátneho rozpočtu pre rok 2014 nevie povedať, ako konkrétne chce ušetriť 700 miliónov eur, ktoré sú nevyhnutné na dodržanie záväzkov pri konsolidácii verejných financií.
Lotéria začala 1. septembra, hoci možno symbolickejší by bol dátum 1. apríla, kedy sme zvyknutí, že si z nás chcú vystreliť alebo nás nejako napáliť. Rovnaký projekt v Gruzínsku vydržal presne 7 mesiacov. Teda po 7 mesiacoch, práve 1. apríla 2014, si budeme môcť povedať, či bol experiment našej vlády úspešnejší ako ten v Gruzínsku. Netreba pochybovať, že marketingové oddelenie SMERu-SD pre každý prípad dovtedy vypracuje námet na novú hru na odpútanie pozornosti voličov od neschopnosti vlády riešiť problémy Slovenska normálnou cestou. 

Zdielať: